Fremgang motiverer!

december 29, 2017 Mikki Ragn 0 Comments

Hvert år mellem jul og nytår, skriver jeg et indlæg i min "Årsbog". Det et er et dokument jeg har liggende på computeren, der er ligesom en dagbog, men kun bliver skrevet i én gang om året.
Jeg startede i 2009, og hver gang jeg åbner dokumentet kan jeg læse den første linje om, hvordan jeg følte at det var det værste år i mit liv. Det har bestemt også været det hårdeste år jeg har oplevet ind til nu.

Derfor gør det mig altid rigtig glad hvert år, hvor jeg kan skrive et endnu bedre indlæg end året forinden. Det går hele tiden fremad! Jeg har fået bugt med depressionen. Jeg har fået et barn. Jeg har fået styr på min økonomi. Jeg har tabt mig, og jeg har fået mit sukkermisbrug under kontrol. Det er enormt fedt at kunne reflektere over alle de fremskridt!

Men det er ofte svært at se fremskridtet, når man altid bare er i nuet. Derfor er jeg også rigtig glad for konceptet bag 'årsbogen', fordi det beviser overfor mig selv, at jeg altså har fremgang i mit liv, sammenlignet med nogen af mine rigtig hårde år.

Det giver også generel tid til refleksion. Jeg gennemgår året der er gået i hovedet som jeg nedfælder det, og selv episoder der skete i januar, er jo nu rigtig langt væk, og kan rationaliseres på en måde jeg ikke kunne dengang. Selv på bare et år, sker der rigtig meget. Jeg kan kigge på de ting der er sket, og måske være bedre til at analysere mine egne fejl, og hvad jeg kan være opmærksom på i det nye år.

Jeg nyder selvfølgelig også stort af det, fordi jeg netop kan se min fremgang. Men jeg tror bestemt også det er en selvforstærkende effekt! Netop fordi jeg gennemgår hele året og reflektere over alt hvad jeg har oplevet, på både godt og ondt, kommer jeg også forbi alt det gode der er sket. Hvis jeg ikke reflekterede over det, ville alt det dårlige måske alligevel give en generel følelse af et dårligt år, uden jeg nødvendigvis har specificeret det, fordi man tit har for vane at huske de dårlige ting bedre.
Men fordi jeg ser det faktum, at der altså er sket gode ting i mit liv i år, trods konflikter og udfordringer, så går jeg også det nye år i møde med større optimisme. Og det giver kun en opadgående kurve, og på sigt stiger livsglæden for hvert år og hvert indlæg jeg kan skrive.

0 kommentarer: