Du bliver, hvem du omgås med

januar 04, 2018 Mikki Ragn 0 Comments

Det er lidt ligesom ordsproget "du er hvad du spiser", men i stedet for mad, handler det om de mennesker du omgås i din hverdag. Det være sig både familie, venner, kollegaer eller online sociale medier og internet diskussioner.
Tanker, attitude og sindsstemning er en smitsom sag, på godt og ondt. Hvis du omgås mennesker som altid brokker sig, altid er vrede og opkørte, så er det svært ikke også selv at blive det - og det er underordnet om man er enig med deres vrede eller ej - det er mentaliteten der smitter.
Men det gælder heldigvis også den anden vej rundt! Omgås man glade og positive mennesker, bliver man fuld af energi og selv mere tilbøjelige til at møde folk på sin vej med smil og venlighed.

Denne video illustrer perfekt hvordan tanker er en smitsom sygdom. En slags "bakterier". Dog trives de negative 'bakterier' bedre end de positive, og derfor er de altid værd at være mere opmærksomme på. Pas på, ikke at lade dig rive med af dem!

Hjernen er lidt af et vanedyr. En slags "memory foam" der tilpasser sig efter de forhold den befinder sig under. Hvis den udsættes dagligt for negativitet, om det er din egen eller andres, justerer den sig efter de forhold og bliver selv ubevidst negativ. Det gælder alle sindstilstande. Depressiv, ophøjet, arrogant, bedrevidende, belærende, men også omsorgsfuld, inspirerende eller opløftet. Dog har de fleste hjerner bare en tendens til at være mere tiltrukket af det negative, end det positive. Det er som et sukkerrush, eller ligefrem et heroin fix. Vi ved det er dårligt, men tiltrækkes af det alligevel.
Selvom det er nemt at blive opslugt i hede online diskussioner eller lade sladderen gå derudaf når man møder naboen, så kan man træffe et aktivt valg om at undgå de situationer hvor man føler sig fristet til at deltage negativt. Man kan i stedet vælge at opsøge mennesker som er inspirerende, og motiverende at være sammen med.
Nogen gange kan det selvfølgelig være nemmere sagt end gjort. Man kan dele hjem med en pessimist, eller ikke lige have lyst til at sige jobbet op, bare fordi en kollega er en kæmpe lyseslukker. Det giver et noget hårdere arbejde at holde modet oppe. Men husk på, at mentaliteten også smitter på dem. Uden en forventning om at ændre andre mennesker, prøver jeg at holde mig motiveret ved at være positiv indstillet overfor negative mennesker, i håbet om at kunne vende skuden. Bare en lille smule. Og selv hvis det slet ikke har nogen effekt, så er jeg stadig glad når jeg går derfra, fordi det var en succes at jeg ikke lod mig påvirke af deres negativitet heller.

Det giver mig personligt mere anledning til en tilgivende attitude, hvis jeg minder mig selv på at negativitet er lidt en slags "sygdom", hvis jeg møder en vrissen type der taler nedsættende til mig. De har brugt for lang tid inde i en dunkel og pessimistisk hule, og ser ikke tingene på samme måde som mig. Det er ikke deres fejl eller skyld, de er bare i et andet tankesind end mig, men derfor behøver jeg ikke nødvendigvis deltage i det tankesind, hvis jeg ikke har lyst.

0 kommentarer: